نماینده مجلس با تأکید بر اهمیت طرح "بنزین به نفر" در کنترل مصرف سوخت، اظهار داشت: آگاهی افراد از محدودیت سهمیه بنزین یارانهای، انگیزه آنها را برای مدیریت مصرف افزایش میدهد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر «اختصاص سهمیه بنزین به نفر» در کنترل مصرف و کاهش قاچاق گفت: وقتی افراد بدانند به میزان مشخصی از سهمیه بنزین یارانهای برخوردار هستند و اگر مصرف را مدیریت نکنند باید اضافه مصرف خود را با قیمت آزاد بخرند، در کنترل مصرف سوخت دقت میکنند.
بنزین علاوه بر اینکه یک کالای مصرفی در کشور است و شبانهروز مردم با آن سر و کار دارند، یک کالای استراتژیک نیز محسوب میشود. بهزعم برخی کارشناسان، عدم حل مشکل بنزین به معنی ضربهپذیری کشور در این حوزه است که امنیت انرژی کشور را کاهش میدهد.
به عقیده برخی کارشناسان راهکار این است که به طرح «تخصیص سهمیه بنزین به نفر» بهطور جدی پرداخته شود؛ با استفاده از این روش، از یک طرف میتوان مصرف بنزین را کنترل کرد و جلوی قاچاق را گرفت و از طرف دیگر، عدالت در توزیع یارانه سوخت اتفاق میافتد.
در همین راستا جعفر پورکبگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهمنظور حل و فصل مشکلات در این زمینه منطقی بهنظر میرسد، تصریح کرد: اجرای این طرح میتواند کارساز باشد و به ساماندهی موضوع بنزین در کشور کمک کند. این یک واقعیت است که قیمت بنزین در کشور ناعادلانه است و باید برای آن چارهاندیشی صورت گیرد.
وی ادامه داد: اینکه ما امروز تبدیل به واردکننده بنزین شدهایم، اصلاً قابل قبول نیست و باید برای حل این موضوع برنامهریزیهای دقیق و فوری داشته باشیم.
نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرایط فعلی به عدالت نزدیک نیست. فردی را در نظر بگیرید که خودرو ندارد و فرد دیگری که از تمکن مالی بالایی برخودردار است و چندین خودرو دارد؛ اولی، اصلاً از یارانه بنزین استفاده نمیکند و دومی چندین برابر از یارانه سوخت بهره میبرد. اختصاص سهمیه بنزین به خودرو، این مشکل را دارد در حالی که اختصاص سهمیه بنزین به نفر این مسئله را حل میکند.
به گفته پورکبگانی سوخت از منابع کشور است و باید به عدالت بین همگان تقسیم شود، در وضعیت فعلی، در حق برخی افراد ظلم میشود و برخی دیگر به وفور از یارانه سوخت بهره میبرند.
وی اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت اثرگذار دانست و گفت: وقتی سهمیه بنزین یارانهای برای هر فرد مشخص باشد افراد میدانند که در صورت مدیریتنکردن سهمیه و اتمام آن باید هزینه مصرف اضافه را با قیمت آزاد پرداخت کنند؛ بنابراین مصرف بنزین را مدیریت خواهند کرد.
پورکبگانی با بیان اینکه ساماندهی موضوع سوخت جزو اولویتهای وزارت نفت است، اظهار کرد: نیاز است چندین اقدام به صورت همزمان در حوزه بنزین اجرایی شود؛ بهعنوان مثال افزایش تولید بنزین در پالایشگاهها باید در کنار مدیریت مصرف در دستور کار قرار گیرد و همچنین باید به خودروهای برقی توجه اساسی شود و در این زمینه سرمایهگذاری لازم صورت گیرد.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث گفت: ۳۰۰هزار وانتبار فاقد بیمه در نوبت بعدی اجرای طرح عدم برخورداری از سهمیه سوخت قرار میگیرند.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در مرحله سوم از اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وانت بارهای فاقد بیمه مشمول اعمال عدم تخصیص سهمیه سوخت قرار میگیرند و در همین راستا اطلاعات کامل ناوگان وانت بارهای کشور که نزدیک به ۳ میلیون دستگاه بوده است از حیث دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث بررسی شد که مشخص گردید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه وانت بار کشور یعنی بیش از ۱۰ درصد از این ناوگان عمومی فاقد بیمه شخص ثالث بودهاند.
عزیزی با بیان اینکه اطلاع رسانی به این گروه از ناوگان از ماههای گذشته آغاز شده است و بخشی از این خودروها پس از اطلاع رسانی اقدام به اخذ بیمه نامه نمودهاند، بیان کرد: آمار و اطلاعات مربوط به دریافت کنندگان بیمه شخص ثالث، به زودی اعلام خواهد شد.
مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث با بیان اینکه مطابق این ماده قانونی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای خودروهای فاقد بیمه نامه جلوگیری به عمل آورد و در تبصره ذیل این ماده بیمه مرکزی و فراجا مکلف شدهاند تا اطلاعات وسایل نقلیه را به صورت برخط در اختیار ستاد قرار دهند، اظهار کرد با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و حضور فعال و همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط ازجمله بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، این ماده قانونی عملیاتی شد و طرح ابتدا در حوزه ناوگان گازوئیل سوز اجرایی شد و سپس تاکسیهای درون و برون شهری فاقد بیمه مشمول عدم برخورداری از سهمیه سوخت قرار گرفتند و هم اکنون نیز طرح در بخش وانت بارهای فاقد بیمه در حال اجراست.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در رابطه با تأثیر اجرای این ماده قانونی در مراجعه دارندگان ناوگان فاقد بیمه جهت اخذ بیمه نامه شخص ثالث گفت: این ماده قانونی یکی از مهمترین مواد قانونی جهت هشدار عملی به جامعه هدف برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث میباشد و اثرات اجرای آن در این خصوص تاکنون مشهود و ملموس بوده است، اظهار کرد بیش از نیمی از دارندگان ناوگان گازوئیل سوز فاقد بیمه طی ۱۰ ماه سپری شده از اجرای این طرح، اقدام به دریافت بیمه نامه نموده و تخصیص سهمیه سوخت آنها به روال عادی بازگشته و مابقی همچنان مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت میباشند همچنین در حوزه تاکسی نیز طی دو ماه اخیر که طرح اجرا شده است بیش از ۲۰ درصد مخاطبین جهت دریافت بیمه نامه اقدام نموده و مجدداً از سهمیه سوخت برخوردار شدهاند.
عزیزی در ادامه با بیان اینکه این طرح در ادامه برای سایر ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث کشور اجرایی خواهد شد، اظهار کرد مطابق مفاد قانون بیمه شخص ثالث حرکت وسیله نقلیه بیمه نامه شخص ثالث ممنوع بوده و ارائه هرگونه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه ممنوع میباشد لذا هموطنان عزیز علاوه بر اینکه ضرورت دارد نسبت به تهیه بیمه نامه شخص ثالث و تمدید به موقع آن اقدام کنند لازم است تا نسبت به درج صحیح و دقیق اقلام اطلاعاتی در بیمه نامه اطمینان حاصل کنند تا در احصاء و تفکیک ناوگان دارای بیمه نامه و فاقد بیمه نامه، مورد شناسایی دقیق واقع شوند.
منبع: ایونا